5 лист. 2019 р.

Вважаємо недоцільним створення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради


Заява членів “Групи 2 травня”
стосовно створення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради
з розслідування подій 02.05.2014 р. в Одесі

30 жовтня  2019 року Верховна Рада відхилила пропозицію створити Тимчасову слідчу комісію з розслідування подій 02.05.2014 р. в Одесі. З приводу цього члени “Групи 2 травня”, яка з травня 2014 року збирає факти, відтворює детальну хронологію обставин того дня та перебігу подій зими-весни 2014 року, вважають за необхідне заявити наступне: 


1. Події 2 травня 2014 р. вже були предметом розслідування Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України.
Так, постановою від 13 травня 2014 року № 1264-VII було створено Тимчасову слідчу комісію (ТСК) з питань розслідування фактів загибелі громадян у містах Одесі, Маріуполі, а також в інших містах Донецької та Луганської областей України. Основними завданнями цієї ТСК були визначені: одержання повної та достовірної інформації щодо обставин масових вбивств мирних громадян у містах Одесі, Маріуполі, а також в інших містах Донецької та Луганської областей. Головою Тимчасової слідчої комісії було обрано народного депутата України Кіссе А. І., заступником Дубового О. Ф., секретарем Фабрикант С. С. Звіт ТСК не був затверджений Верховною Радою, проте є доступним на офіційному сайті.
Члени “Групи 2 травня” вважають, що завдання отримати достовірну та якомога повну на той час інформацію щодо обставин загибелі громадян в Одесі комісія, що була створена  2014 році, в цілому виконала.

Наприкінці звіту члени ТСК наголосили на тому, що їм бракувало повноважень для ефективного здійснення розслідування.

2. Відповідно до Регламенту Верховної Ради, підсумком роботи ТСК є звіт, в якому мають бути вказані, серед іншого, відомості чи обставини, встановлені тимчасовою слідчою комісією, і докази, якими це підтверджується, а також відомості чи обставини, що не підтвердилися.
Проте наразі в Україні не існує чинного закону про тимчасові слідчі комісії.           Раніше прийнятий закон був визнаний в 2009 році неконституційним, а новий проект, що був проголосований народними депутатами 6 червня 2019 року, наразі не підписаний президентом і повернутий до Верховної Ради.
Тому на сьогодні немає правових механізмів, які б дозволяли членам ТСК збирати докази та встановлювати будь-які факти та обставини.

3. Наразі продовжується низка кримінальних проваджень щодо подій, що відбувалися в Одесі 2 травня 2014 року.
Порядок кримінального провадження на території України визначається лише кримінальним процесуальним законодавством. Кримінальний процесуальний кодекс України містить вичерпний перелік сторін та інших учасників кримінального провадження, серед яких немає “народних депутатів” та/або “тимчасових слідчих комісій”. Чинний Регламент Верховної Ради України у частині, що стосується ТСК, також не надає її членам будь-яких прав та повноважень у кримінальному провадженні.
Закон забороняє втручання в діяльність прокурора або слідчого з боку будь-яких осіб, що не мають на те законних повноважень.
Члени Тимчасової слідчої комісії мають такі ж самі права та можливості щодо збирання доказів та встановлення фактів, як всі інші народні депутати України та громадяни, що не є сторонами та учасниками кримінального провадження. Щодних додаткових можливостей депутатам включення до складу ТСК не надає.
Зауважимо, що саме такий обсяг прав і повноваження мають члени нашої “Групи 2 травня” (за винятком прав на депутатський запит, депутатське звернення та невідкладний прийом), і наявних можливостей нам вистачило для ефективного збирання та перевірки доказів та свідчень.

4. Члени "Групи 2 травня" вважають недоцільним створення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради, яка не матиме законних повноважень. В ситуації відсутності реальної спроможності проводити розслідування така комісія може стати лише трибуною для звинувачень політичних опонентів та інших спекуляцій на тяжкій та болючій темі.

Також варто зауважити, що згідно Регламенту Верховної Ради до складу тимчасової слідчої комісії не може входити депутат, “у якого в разі обрання виникне реальний чи потенційний конфлікт інтересів з питань, для розслідування яких утворюється вказана комісія”.

В сенсі причин та наслідків події в Одесі не були ізольовані від подій, що відбувалися раніше в місті і в країні. Заворушенням 2 травня передувала низка подій: силова ліквідація наметового містечка Євромайдану в Одесі; барикадування входів до будинку ОДА та заклики “захистити будівлю від прибулих, чужих бойовиків”; масове побиття під стінами ОДА активістів і журналістів; спроба примусити обласну раду проголосити чергову “народну республіку” 3 березня 2014 року.
Так само, знакові події відбулися після трагічної дати і були пов’язані з нею: зміна керівництва ОДА та силових структур області; заворушення та захоплення будинку міського управління міліції; розслідування кримінальних справ різними правоохоронними органами, їх розгляд у судових інстанціях.

За таких обставин реальний чи потенційний конфлікт інтересів може виникнути у будь-якого з народних депутатів, пов’язаних з Одеською областю.
Тому, якщо питання про створення ТСК знову постане на порядку денному ВР, члени групи вважають, що до складу цієї комісії не повинні входити представники політичних сил і груп, інтереси яких були зачеплені під час усіх подій, що видбувалися в той час.
            В поточних політичних реаліях це означає недоречність участі в Тимчасовій слідчій комісії народних депутатів, що були обрані на виборчих округах Одеської області, або обіймали посади в органах влади і місцевого самоврядування Одещини.
4. Чи залишилися білі плями у справі 2 травня після пяти з половиною років розслідування? Безумовно, це так.
            Слідство досі не встановило і не оприлюднило імена організаторів і замовників заворушень, джерела фінансування, ступінь причетності до злочинів тодішніх і нинішніх можновладців.
            Слідство не оприлюднило суспільно важливу інформацію про причини смерті кожного із загиблих. Через закритість цієї інформації спекуляції щодо проведення гіпотетичних незалежних експертиз силами зарубіжних експертів спричиняють додаткову напругу у суспільстві.
            Дотепер уникають покарання посадові особи, дії яких впродовж 2-4 травня призвели до тяжких наслідків. Строки давності по інкримінованим їм злочинам спливають.
            Низка причетних осіб вже уникнула відповідальності, були тихцем обміняні на полонених українських військових. Вироки судів констатують вкрай низьку якість доказової бази та кричущі порушення процесуальних норм з боку слідства.
Міжнародна дорадча група Ради Європи ще в 2015 році рекомендувала об’єднати усі справи, що пов’язані з подіями 2 травня 2014 року, в єдиному кримінальному провадженні, чого наразі досі не зроблено. Станом на сьогодні розслідування справ де-факто припинено, а заочне провадження щодо фігурантів, що переховуються від слідства, не було розпочато.
Ми вчергове звертаємося до Генеральної прокуратури України з вимогою взяти до уваги рекомендації Міжнародної дорадчої групи Ради Європи і докласти зусиль для ефективного розслідування подій 2 травня.
Також звертаємося до представників усіх політичних сил із проханням максимально сприяти встановленню винних у трагедії і закликаємо не використовувати фактор "2 травня" у політичній боротьбі за голоси виборців.
Члены “Групи 2 травня”:
 1. Тетяна Герасимова
 2. Володимир Саркісян
 3. Сергей Дибров
 4. Владіслав Балінський
 5. Світлана Підпала
 6. Владислав Сердюк
 7. Юрий Мукан

 Одеса, 05.11.2019 р.

Виступ  членів групи на брифінгу 5 листопаду в м. Одеса

Немає коментарів:

Дописати коментар